بات نت اشیا

یک بات نت در عمل به کمک مجموعه‌ای از کامپیوترهای متصل به اینترنت که همگی آلوده شده‌اند و از فرمان‌دهنده اصلی دستور می‌گیرند، فعالیت خرابکارانه انجام می‌دهد. از شبکه‌های بات نت می‌توان برای اهداف مختلفی از جمله اسپمینگ، کی‌لاگر، دی‌داس و دیگر حملات استفاده کرد. شبکه‌ی بات نت با روش‌های مختلفی از سوی سرور کنترل می‌شود که ممکن است برخی از آن‌ها به وضوح قابل درک باشند و سریعا توسط کاربر متوقف شوند؛ اما برخی روش‌های حرفه‌ای‌تری نیز وجود دارد که شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است و ممکن است حتی کاربر متوجه آلوده شدن سیستم خود به بات نت نباشد.

همانطور که از زمان پیدایش اینترنت انواع مختلفی از حملات سایبری رخ داده است، بات نت‌ها هم به مرور زمان به‌ وجود آمده‌اند که از قدرتمندترین آن‌ها می‌توان به بات نت میرای (Mirai) اشاره کرد. در سپتامبر سال گذشته اینترنت شاهد گسترش بات نتِ  میرای بود که در نهایت یک ماه بعد، باعث ایجاد بزرگ‌ترین حمله‌ی DDoS شد که به‌واسطه‌ی آن چندین وب‌سایت محبوب اینترنت از دسترس خارج شد. میرای در ابتدا وب‌سایت یکی از روزنامه‌نگاران معروف حوزه‌یامنیت را با ارسال حجم عظیمی از ترافیک از دستگاه‌های اینترنت اشیا، از دسترس خارج کرد. سپس برای به نمایش گذاشتن قدرت خود، اینترنت تمامی کاربران شرکت آمریکایی Dyn را قطع کرد. یکی از زیرکانه‌ترین کارهای میرای این بود که برخلاف دیگر بات نت‌ها که روند کار سیستم قربانیان را کند می‌کنند، این بات نت منجر به هیچ گونه فعالیت غیر عادی در سیستم قربانی نمی‌شود؛ از این‌رو تشخیص آلوده شدن سیستم به آن بسیار سخت بود. 

 احتمالا بات نت میرای که سال گذشته منتشر شد، بزرگ‌ترین بات نت تاریخ اینترنت بود، اما به نظر می‌رسد این عنوان را بات نت جدید ریپر (Reaper) از آن خود خواهد کرد؛ چراکه با سرعتی بالا در حال آلوده کردن دستگاه‌های دیجیتال است و درنهایت اختلال جدی در روند کار اینترنت رخ خواهد داد.

بر اساس تحقیقات محققان Netlab 360، بات نتِ  ریپر در حال آلوده کردن دستگاه‌های دیجیتال اینترنت اشیا از جمله وب‌کم‌ها، دوربین‌های امنیتی و دی‌وی‌دی‌ها است. کمپانی امنیتی چک پوینت نیز تحقیقات خود را در این زمینه منتشر و اعلام کرد که این بات نت حتی سریع‌تر از میرای در حال گسترش است.

کِن مونرو، یکی از مشاوران کمپانی امنیتی Pen Test Partnerts، در خصوص میرای گفت:

کار میرای بسیار ساده بود؛ این بدافزار ابتدا اینترنت را اسکن می‌کرد و سپس دستگاه‌های متصل به اینترنت را که نام کاربری و رمز پیش‌فرض داشتند آلوده و به کمک آن‌ها حملات مختلفی اجرا می‌کرد. این رمزهای عبور دیگر قابل تغییر توسط صاحب دستگاه نبودند. با این حال، بات نت ریپر دقیقا همان بدافزاری است که میرای می‌توانست در نتیجه‌ی پیشرفت به آن تبدیل شود. ریپر فقط کمی عملکرد متفاوت و پیشرفته‌تری نسبت به میرای دارد و تفاوت عملکرد آن در یافتن آسیب‌پذیری‌های معمول در اینترنت و اجرای کد مخرب خود است. هر زمان که دستگاهی به این بات نت آلوده شود، کد مخرب را به دیگر دستگاه‌ها که آسیب‌پذیری مشابه دارند ارسال می‌کند. به این ترتیب زامبی‌های ریپر (دستگاه‌های آلوده که به بات نت کمک می‌کنند) همانند کرم افزایش می‌یابند. یکی از دلایلی که میرای دیگر گسترش نیافت این بود که عملکرد آن پس از هر بار ریبوت سیستم از کار می‌افتاد.

از آنجا که ریپر از آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده استفاده می‌کند، هیچ هشداری به کاربر برای اعلام آلوده شدن سیستم داده نمی‌شود. طبق اعلام نت‌لب، بات نت ریپر در حال حاضر از آسیب‌پذیری‌های افشاشده در محصولات شرکت‌های Dlink, Netgear, Linksys, Goahead, Jaws, AVTech و Vacron استفاده می‌کند. با کلیک روی اسم کمپانی‌ها، می‌توانید به تمامی آسیب‌پذیری‌های آن‌ها که در اینترنت منتشر شده است دسترسی داشته باشید.

این بات نت تاکنون بیش از یک میلیون دستگاه را آلوده کرده است. بر اساس تحقیقات شرکت چک پوینت، تا به حال ۳۳ نوع دستگاه دیجیتال قابلیت آلوده شدن به این بات نت را دارند. این کمپانی در حال شناسایی آسیب‌پذیری‌هایی است که احتمالا ریپر از آن‌ها استفاده می‌کند. با این حال هنوز هدف این بات نت مشخص نیست و تنها در حال جمع‌آوری بات‌ است. برخلاف میرای که تنها یک هدف داشت و پس از آلوده کردن سیستم آن را اجرا می‌کرد، بات نت ریپر قابلیت اجرای چندین دستور پس از آلوده کردن سیستم‌ها را دارد. به گفته‌ی نت‌لب، ۱۰ هزار بات در سراسر دنیا به این بات نت آلوده شده است. 

در حال حاضر هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اجرای حمله‌ی دی‌داس توسط این بات نت گزارش نشده است. به نظر می‌رسد سازنده یا سازندگان این بات نت در حال حاضر تنها قصد گسترش ارتش بات خود را دارد. با قدرت فعلی ریپر می‌توان حمله‌ای حتی بزرگ‌تر از حمله‌‌ی دی‌داسِ میرای اجرا کرد. از آنجا که دستگاه‌های اینترنت اشیا برای این بات نت به خدمت در آمده‌اند، به نظر می‌رسد گسترش آن بیش از دیگر بات نت‌ها سریع باشد. به‌عنوان مثال دستگاه اینترنت اشیائی را در نظر بگیرید که دائما در حال استفاده از برق است و اگر این دستگاه به ریپر آلوده شود؛ مطمئنا این بات نت قدرتی در اختیار خواهد داشت تا به توربین برقی یا شبکه‌ی الکتریکی نیز آسیب برساند. در حال حاضر هیچ راه حلی به غیر آپدیت کردن سیستم‌ها به آخرین به‌روزرسانی برای جلوگیری این بات نت وجود ندارد. 

به نظر می‌رسد اینترنت در حال حاضر در وضعیت آرامش قبل از طوفان به سر می‌برد و احتمالا یک طوفان سایبری بزرگ در راه است.

سایر اخبار


همه ما روزانه وقت زیادی را از طریق مرورگر گوشی خود به گشت و گذار در سایت های مختلف اختصاص میدهیم. مرورگر پیش فرض بر روی بیشتر گوشی های اندرویدی مرورگر Chrome بوده و این مورد برای افرادی که از سرویس های گوگل همچون Google Drive استفاده میکنند انتخاب مناسبی است. با این حال ممکن است شما خواهان خصوصیات بیشتری باشید که در مرورگر کروم در دسترس نباشند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به سایر مرورگرهایی که میتوانند به عنوان جایگزین کروم مورد استفاده قرار بگیرند بپردازیم.
این فناوری، فناوری خوبی نیست. بان نت ها می توانند به عنوان بدافزارهایی به کار گرفته شوند که کنترل وبکم ها، دوربین های امنیتی و سایر دستگاه های متصل به اینترنت را در دست می گیرند و با این کار باعث ایجاد اختلال در اینترنت می شوند. بات نت ها با استفاده از یک نرم افزار می توانند باعث اختلال بیشتر و بیشتر در شبکه اینترنت شوند و توقف فعالیت آن ها هم کار دشواری است
در یک آزمایش یک میمون که پای چپش دچار مشکل شده بود و توان حرکت نداشت، به وسیله دستگاه های الکترونیکی که توسط انسان ساخته شده بود، درمان شد و توان حرکتی خود را پیدا کرد. اساسا این دستگاه های الکترونیکی سیستم عصبی را پای پس می کنند و آسیب وارد شده به آن را برطرف می کنند؛ بنابراین امید به درمان افراد معلول در آینده تقویت خواهد شد.
نمی توان توضیح ساده ای در مورد کامپیوترهای کوانتومی ارائه داد؛ فقط می توان گفت در این کامپیوترها از ذرات کوانتوم استفاده شده است و برخی از محاسبات واقعاً پیچیده را می توانند بسیار سریع تر از کامپیوترهای قدیمی انجام دهند. محاسبات کوانتومی یک فناوری نوظهوردر حوزه محاسبات و کامپیوتر است که هدف آن یافتن راه حل های سریع تر برای مسائلی است که در حال حاضر توسط ابر رایانه ها حل می شوند. به صورت نظری، رایانه های کوانتومی می توانند برای شکستن رمزنگاری آر اس ای، که معمولا در سراسر اینترنت استفاده می شوند به کار روند. محاسبات کوانتومی توسط محققانی که در زمینه ی فیزیک کوانتوم و محاسبات فعالیت می کنند، به کار گرفته می شوند. در حال حاضر تنها شرکت آی بی ام رایانه های کوانتومی را به بازار عرضه کرده، اما این رایانه ها فقط برای کارهای تخصصی قابل استفاده هستند.
شما در حال حاضر می توانید با یک تلنگر به ساعت هوشمند اپل واچ، وجه مورد نظر را در فروشگاه های استارباکس (Starbucks) آمریکا بپردازید؛ اما روش پرداختی جدیدی با استفاده از فناوری تشخیص چهره، نیز قرار است راه اندازی شود. این فناوری برای به کارگیری در معاملات و یا سایر امور روزانه، به اندازه کافی دقیق است. مسئولان موتور جستجوی Baidu که محبوب ترین موتور جستجو در کشور چین است، در حال کار کردن بر روی سیستمی هستند که امکان خرید بلیط قطار از طریق اسکن چهره را فراهم می کند.
حتما تاکنون اخبار زیادی در مورد خودروهای خودران خوانده اید و یا شنیده اید، جالب است بدانید که کامیون های آینده نیز به فناوری هدایت خودکار مجهز خواهند شد تا زمانی که راننده هوشیاری لازم را ندارد، سیستم هدایت خودکار، فرمان کامیون را در دست بگیرد. همچنین این فناوری می تواند برای هدایت گروهی از کامیون ها که پشت سر هم حرکت می کنند، به کار گرفته شود تا هم در مصرف سوخت آن ها صرفه جویی شود و هم مقاومت آن ها در برابر باد کمتر شود.
«آیفون»… کمتر کسی را می توان در کره زمین پیدا کرد که این نام را نشنیده باشد، نامی که به نوعی به کمپانی بزرگ اپل معنا می‌دهد!
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر